x-SMTJS
 
HomeHome  GalleryGallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 Citer-citer Santai

Go down 
AuthorMessage
fara
Moderator
Moderator
avatar

Female Number of posts : 45
Age : 35
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Citer-citer Santai   Thu Oct 09, 2008 12:41 pm

"True love…Ade ke lelaki macam ni lagi?!...

Kasih suci...how sweet~~

Pada masa dahulu ada seorang jejaka yang
selalu menghabiskan masanya di
perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat
suka membaca novel & buku cerita

sehingga suatu hari dia telah terjumpa
sebuah novel yang ada tertulis nama
& alamat seorang gadis di salah satu muka
suratnya. Tertulis disitu
"Catrina...kesepian & perlukan sahabat".

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat
kepada si gadis. Setelah pulang
ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk
memberitahu niat ingin berkawan
dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si
jejaka mendapat balasan daripada gadis bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari bertukar minggu dan minggu bertukar
bulan. Persahabatan mula bertukar
kepada perasaan sayang. Namun begitu
masing-masing masih belum bertemu. Si
jejaka ingin sekali bertemu si gadis dan
begitu juga dengan si gadis.Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Sehingga suatu hari, si jejaka dipanggil oleh
bala tentera untuk pergi ke
medan perang. Si jejaka amat susah hati
kerana dia takut sekiranya dia
tidak akan mungkin bertemu dengan si
gadis. Maka diutuskannya surat
berbunyi "kalau Tuhan panjangkan jodoh
kita, dan kamu masih sayang padaku,kita berjumpalah di stesen keretapi di bandar kamu pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa
sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan
mengenali kamu sekiranya kamu juga
memegang bunga mawar merah. Setelah itu
izikanlah aku membawa mu makan
malam dan bertemu orang tuaku."

Maka pergi lah jejaka ke medan perang
setelah mengutuskan surat itu...

Beberapa bulan kemudian...
Pada hari pengumuman perang tamat, si
jejaka pergi ke stesen keretapi di bandar tempat si gadis tinggal sambil memegang
bunga di tangan. Dilihatnya seorang demi
seorang gadis yanglalu sekiranya dia turut memegang bunga.

Tiba-tiba.. si jejaka ternampak seorang gadis
yang agak berisi dan dudukdi kerusi roda sambil melihat sekeliling. Kakinya kudung dan tangannya
cacat sebelah... sebelah lagi tangannya
memegang sekuntum bunga mawar
berwarna merah... Si jejaka agak terkejut
tetapi dia memberanikan dirimenghampiri si gadis.

"Catrina?" Gadis itu melihat ke arah si jejaka
dan tersenyum. Si jejakamterus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaan ku untuk makan malam. Orang
tuaku tidak sabar untuk bertemu
denganmu.." sambil kemudian mencium
tangannya. Si gadis itu
terus bersuara.."aku tidak tahu apa yang
terjadi. Tapi ada seorang gadis cantik memberikan bunga ini kepadaku sebentartadi. Dia menyuruhku memberitahu kamu bahawa di sedang menunggu kamu di restoran dekat stesen ini sekiranya kamu
mempelawaku makan malam dan
bertemu orang tuamu....."

Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati
jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa.. dia telah mengotakan janji nya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang
walaupun pada mulanya dia menjangkakan
gadis cacat itu adalah Catrina...
Sesungguhnya semua manusia harus
berfikir seperti dia...
Adakah lagi insan seperti lelaki ini di dunia
ini????
Menerima
seadanya...dgn hati yg tulus dan ikhlas.........
fikir2kanlah..............
Back to top Go down
View user profile http://www.k-rex.org/
ckin omar

avatar

Female Number of posts : 22
Age : 35
Location : Sg Petani,kedah
Registration date : 2008-10-09

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sat Oct 11, 2008 12:08 pm

wah..hebatnyer lelaki tue...1 dlm sejuta...ade ke lelaki cmtu lg sekarg?..
Back to top Go down
View user profile
pau_kj
Moderator
Moderator
avatar

Male Number of posts : 272
Age : 34
Location : PaDanG JawA + kL + CheRas + Aloq SeTaq + depan KoMpuTeR
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sat Oct 11, 2008 12:12 pm

mesti la ada huhu...

_________________

Padi - Sang Penghibur
Back to top Go down
View user profile http://www.kenarianz.com.my
fara
Moderator
Moderator
avatar

Female Number of posts : 45
Age : 35
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sun Oct 12, 2008 2:35 pm

klu angpa ade citer best lagi. meh post kat sini. boleh ramai2 baca. guna 1 thread je. lambak ja kat sini cite byk2
Back to top Go down
View user profile http://www.k-rex.org/
fara
Moderator
Moderator
avatar

Female Number of posts : 45
Age : 35
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sun Oct 12, 2008 2:38 pm

Termalasssss... didunia...

Pada masa dahulu, ada sebuah negeri dimana semua rakyatnya amat RAJIN belaka tidak ada yang malas.

Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari seorang yang malas.

Semasa perhimpunan itu, adalah seorang lelaki mengaku

Katanya : "Saya adalah yang paling malas"

Raja pun bertanya : "Apa tahap malas awak?"

Lalu jawab lelaki tersebut :"Kalau saya hendak makan,ada orang yang menyuapkan saya".

Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi : "Saya lebih malas lagi dari dia tuanku".

Tuanku pun bertanya kepadanya : "Sampai mana pulak tahap malas awak?"

maka jawabnya : "Kalau saya makan pun, sampai ada orang tolong kunyahkan".

Maka raja pun terdiam....

Tanpa disangka2 datang seorang budak lelaki datang kepadanya sambil berkata:

"Saya adalah yang paling malas tuanku".

Raja pun bertanya: "Bagaimana pula tahap kemalasan awak?"

budak itu pun menjawab : "Nak cite pun malas".
Back to top Go down
View user profile http://www.k-rex.org/
fara
Moderator
Moderator
avatar

Female Number of posts : 45
Age : 35
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sun Oct 12, 2008 2:39 pm

Luasnya Neraka :.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:
Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa
datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi
s.a.w.: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?" Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat
Jahannam."
Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian
dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun
sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan
baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang
yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu
sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas
campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang
tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu
rumah kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000
tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota
kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"
Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan
orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa
a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim, Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha, Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: "Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke
tujuh?" Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa
besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu,
sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya
sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: "Ya
Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada
seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"

Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada
Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai")

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:
1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi
lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.

Wallahua'lam.

Firman Allah di dalam Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159 yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. "

Dari Abdullah bin 'Amr R.A,

Rasulullah S.A.W bersabda:" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."
Back to top Go down
View user profile http://www.k-rex.org/
tokmat

avatar

Male Number of posts : 28
Age : 34
Location : KL yg serabut...
Registration date : 2008-10-08

PostSubject: im dat man...   Mon Oct 13, 2008 2:42 am

fara wrote:
"True love…Ade ke lelaki macam ni lagi?!...

Kasih suci...how sweet~~

Pada masa dahulu ada seorang jejaka yang
selalu menghabiskan masanya di
perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat
suka membaca novel & buku cerita

sehingga suatu hari dia telah terjumpa
sebuah novel yang ada tertulis nama
& alamat seorang gadis di salah satu muka
suratnya. Tertulis disitu
"Catrina...kesepian & perlukan sahabat".

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat
kepada si gadis. Setelah pulang
ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk
memberitahu niat ingin berkawan
dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si
jejaka mendapat balasan daripada gadis bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari bertukar minggu dan minggu bertukar
bulan. Persahabatan mula bertukar
kepada perasaan sayang. Namun begitu
masing-masing masih belum bertemu. Si
jejaka ingin sekali bertemu si gadis dan
begitu juga dengan si gadis.Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Sehingga suatu hari, si jejaka dipanggil oleh
bala tentera untuk pergi ke
medan perang. Si jejaka amat susah hati
kerana dia takut sekiranya dia
tidak akan mungkin bertemu dengan si
gadis. Maka diutuskannya surat
berbunyi "kalau Tuhan panjangkan jodoh
kita, dan kamu masih sayang padaku,kita berjumpalah di stesen keretapi di bandar kamu pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa
sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan
mengenali kamu sekiranya kamu juga
memegang bunga mawar merah. Setelah itu
izikanlah aku membawa mu makan
malam dan bertemu orang tuaku."

Maka pergi lah jejaka ke medan perang
setelah mengutuskan surat itu...

Beberapa bulan kemudian...
Pada hari pengumuman perang tamat, si
jejaka pergi ke stesen keretapi di bandar tempat si gadis tinggal sambil memegang
bunga di tangan. Dilihatnya seorang demi
seorang gadis yanglalu sekiranya dia turut memegang bunga.

Tiba-tiba.. si jejaka ternampak seorang gadis
yang agak berisi dan dudukdi kerusi roda sambil melihat sekeliling. Kakinya kudung dan tangannya
cacat sebelah... sebelah lagi tangannya
memegang sekuntum bunga mawar
berwarna merah... Si jejaka agak terkejut
tetapi dia memberanikan dirimenghampiri si gadis.

"Catrina?" Gadis itu melihat ke arah si jejaka
dan tersenyum. Si jejakamterus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaan ku untuk makan malam. Orang
tuaku tidak sabar untuk bertemu
denganmu.." sambil kemudian mencium
tangannya. Si gadis itu
terus bersuara.."aku tidak tahu apa yang
terjadi. Tapi ada seorang gadis cantik memberikan bunga ini kepadaku sebentartadi. Dia menyuruhku memberitahu kamu bahawa di sedang menunggu kamu di restoran dekat stesen ini sekiranya kamu
mempelawaku makan malam dan
bertemu orang tuamu....."

Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati
jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa.. dia telah mengotakan janji nya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang
walaupun pada mulanya dia menjangkakan
gadis cacat itu adalah Catrina...
Sesungguhnya semua manusia harus
berfikir seperti dia...
Adakah lagi insan seperti lelaki ini di dunia
ini????
Menerima
seadanya...dgn hati yg tulus dan ikhlas.........
fikir2kanlah..............

aku laa laki tu...hikhikhik
Back to top Go down
View user profile http://mynewpitch.blogspot.com/
Maziz®

avatar

Number of posts : 22
Age : 56
Registration date : 2008-10-14

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Tue Oct 14, 2008 4:46 pm

Kenapa perempuan Melayu senang kena rasuk


Kes ini berlaku betul diruang pelajar perempuan membasuh kain. Berlaku diasrama puteri. Kebanyakan yang terkena rasukan adalah gadis melayu dan tidak pernah ada kes berlaku pada pelajar kaum Cina dan India. Di mana salah nya...

Kita ikuti percakapan antara bomoh melayu dan syaitan.

Kes histeria di sekolah kat BSB... ..Misteri di Asrama Puteri terjawap!

Suatu hari, ada seorang ketua bomoh yang begitu berani hendak berjumpa dengan sekumpulan jin yang berlegar2 di asrama hinggakan mereka merasuk sebilangan pelajar di sek itu. Ketika sampai di sebuah bilik, ketua bomoh pun membaca sejenis mantera. Selepas membaca mantera, ketua bomoh pun memanggil ketua jin itu. Lalu ketua jin itu pun datang dengan menunjukkan wajah rupanya yang begitu hodoh dan jijik. Hinggakan ketua bomoh yang begitu berpengalaman itu pun hampir2 pengsan dibuatnya!

Hinggakan mayat reput pun lebih baik dari wajah si ketua jin itu!!! Tapi si ketua bomoh tetap kuatkan semangatnya yang jitu. Lalu si ketua bomoh pun bertanya dengan kuat dan nyaring, menampakkan semangatnya yang tidak kendur walaupun terlihat sesuatu yang begitu menakutkan itu.

"Mengapa kau rasuk pelajar sekolah di sini hah? Jawap!!!" Kenapa gadis Melayu jadi sasaran kau wahai syaitan yang direjam???"
Dengan menarik nafas panjang, si ketua jin pun menjawab... "Siapa Bilang Gadis Melayu Tak Menawan Tak Menarik Hati, Tiada Memikat", "Kalaulah Memang, Tak Mungkin Aku Tertarik, Kalaulah Sungguh, Tak Mungkin Aku MERASUK... " "Aduhai...

kekekeekeeee. .. Dah, jangan dok mengulor dan mempercayai perkara tahyul... ..pi buat keja cepat.....HAHAHAA

ORI BY MAZIZ
Back to top Go down
View user profile
setan

avatar

Number of posts : 55
Age : 35
Registration date : 2008-10-13

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Wed Oct 15, 2008 3:44 am

pom amai amai
belalang kupu kupu
mana ada ramai
akulah orang tu ....
Back to top Go down
View user profile
Maziz®

avatar

Number of posts : 22
Age : 56
Registration date : 2008-10-14

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Wed Oct 15, 2008 2:50 pm

MALAM PERTAMA MALAM YG TERINDAH......KAH KAH KAH

Sang suami yang baru menikah merasa hairan melihat tingkah laku istrinya, yang pada malam pertama membuka jendela dan menatap ke langit melihat bintang-bintang.

Dengan jengkel suaminya berkata...
"Ada apa gerangan kau menatap langit di malam pertama kita ini?" Jawab sang istri,
"Menurut ibu saya, malam ini akan menjadi malam terindah selama hidup saya. Jadi saya tak akan melewatkan sedetik pun keindahan malam ini, aku akan menatapnya sampai pagi."...hahahaaa.....

sian nya kt laki dia...dpt bini yg lurus bendul...


What a Face
Back to top Go down
View user profile
aidacomey

avatar

Female Number of posts : 29
Age : 34
Location : KL
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Wed Oct 15, 2008 4:39 pm

Indahnya malam pertama kita


Satu hal sebagai bahan renungan Kita...
Tuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa


Justru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara
Hari itu...mempelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan
Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
Tak ada sedikitpun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...
Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu


Setelah dimandikan..,
Kitapun kan dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu ....jarang orang memakainya..
Karena bermerk sangat terkenal bernama Kafan
Wewangian ditaburkan kebaju Kita...
Bagian kepala..,badan. .., dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...


Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah gontai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan.. yang tlah tiba duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan


Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan
Malam pertama yang indah atau meresahkan...
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..
Dan ketika 7 langkah tlah pergi....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur ...
Ataukah Kita kan memperoleh Siksa Kubur ....
Kita tak tahu... Dan tak seorangpun yang tahu......


Tiap hari inilah yang kita lalui.... Susah vs. Senang.
Dunia semua
yang mengasyikkan... menyita perhatian kita. Sedangkan
dunia nyata yang
menjemukan lupa kita isi dengan hal hal yang dapat
menyinari jiwa yang
nantinya akan kita bawa kepada NYA..


Mengapa susah menerima kebenaran? Apakah karena kosongnya
jiwa
yang tak dapat terisi oleh kebenaran dan cahaya alam nyata?

Marilah membuat keseimbangan dalam kehidupan kita, sebelum
kita menuju ke '' Malam Pertama Kita''
Back to top Go down
View user profile
aidacomey

avatar

Female Number of posts : 29
Age : 34
Location : KL
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Wed Oct 15, 2008 4:41 pm

Kasih Ibu Tiada Tara

Alkisah di sebuah desa, ada seorang ibu yang sudah tua, hidup berdua dengan anak satu-satunya. Suaminya sudah lama meninggal karena sakit. Sang ibu sering meratapi nasibnya memikirkan anaknya yang mempunyai tabiat sangat buruk yaitu suka mencuri, berjudi, mabuk, dan melakukan tindakan-tindakan negatif lainnya. Ia selalu berdoa memohon, "Tuhan, tolong sadarkan anak yang kusayangi ini, supaya tidak berbuat dosa lagi. Aku sudah tua dan ingin menyaksikan dia bertobat sebelum aku mati." Tetapi, si anak semakin larut dengan perbuatan jahatnya.

Suatu hari, dia dibawa kehadapan raja untuk diadili setelah tertangkap lagi saat mencuri dan melakukan kekerasan di rumah penduduk desa. Perbuatan jahat yang telah dilakukan berkali-kali, membawanya dijatuhi hukuman pancung. Diumumkan ke seluruh desa, hukuman akan dilakukan di depan rakyat desa keesokan harinya, tepat pada saat lonceng berdentang menandakan pukul enam pagi.

Berita hukuman itu membuat si ibu menangis sedih. Doa pengampunan terus dikumandangkannya sambil dengan langkah tertatih dia mendatangi raja untuk memohon anaknya jangan dihukum mati. Tapi keputusan tidak bisa dirubah! Dengan hati hancur, ibu tua kembali ke rumah.

Keesokan harinya, di tempat yang sudah ditentukan, rakyat telah berkumpul di lapangan pancung. Sang algojo tampak bersiap dan si anak pun pasrah menyesali nasib dan menangis saat terbayang wajah ibunya yang sudah tua.

Detik-detik yang dinantikan akhirnya tiba. Namun setelah lewat lima menit dari pukul 06.00, lonceng belum berdentang. Suasana pun mulai berisik. Petugas lonceng pun kebingungan karena sudah sejak tadi dia menarik tali lonceng tapi suara dentangnya tidak ada. Saat mereka semua sedang bingung, tibatiba dari tali lonceng itu mengalir darah. Seluruh hadirin berdebar-debar menanti, apa gerangan yang terjadi? Ternyata di dalam lonceng ditemui tubuh si ibu tua dengan kepala hancur berlumuran darah. Dia memeluk bandul dan menggantikannya dengan kepalanya membentur di dinding lonceng.

Si ibu mengorbankan diri untuk anaknya. Malam harinya dia bersusah payah memanjat dan mengikatkan dirinya ke bandul di dalam lonceng, agar lonceng tidak pernah berdentang demi menghindari hukuman pancung anaknya.

Semua orang yang menyaksikan kejadian itu tertunduk dan meneteskan air mata. Sementara si anak meraung-raung menyaksikan tubuh ibunya terbujur bersimbah darah. Penyesalan selalu datang terlambat!

Pembaca yang budiman,

Kasih ibu kepada anaknya sungguh tiada taranya. Betapun jahat si anak, seorang ibu rela berkorban dan akan tetap mengasihi sepenuh hidupnya. Maka selagi ibu kita masih hidup, kita layak melayani, menghormati, mengasihi, dan mencintainya. Perlu kita sadari pula suatu hari nanti, kitapun akan menjadi orang tua dari anak-anak kita, yang pasti kita pun ingin dihormati, dicintai dan dilayani sebagaimana layaknya sebagai orang tua.

Bila hidup diantara keluarga ataupun sebagai sesama manusia jika kita bisa saling menghargai, menyayangi, mencintai, dan melayani, niscaya hidup ini akan terasa lebih indah dan membahagiakan.
Back to top Go down
View user profile
aidacomey

avatar

Female Number of posts : 29
Age : 34
Location : KL
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Wed Oct 15, 2008 4:43 pm

6 PERKARA ALLAH SEMBUNYIKAN

· SETELAH ALLAH SWT SELESAI MENCIPTAKAN JIBRAIL AS DENGAN BENTUK YANG CANTIK, DAN ALLAH MENCIPTAKAN PULA BAGINYA 600 SAYAP YANG PANJANG , SAYAP ITU ANTARA TIMUR DAN BARAT ( ADA PENDAPAT LAIN MENYATAKAN 124, 000 SAYAP). SETELAH ITU JIBRAIL AS MEMANDANG DIRINYA SENDIRI DAN BERKATA :
"WAHAI TUHANKU,
· ADAKAH ENGKAU MENCIPTAKAN MAKHLUK YANG LEBIH BAIK DARIPADA AKU?."
· LALU ALLAH SWT BERFIRMAN YANG BERMAKSUD.. "TIDAK"
· KEMUDIAN JIBRAIL A.S. BERDIRI SERTA SOLAT DUA RAKAAT KERANA SYUKUR KEPADA ALLAH SWT. DAN TIAP-TIAP RAKAAT ITU LAMANYA 20,000 TAHUN. SETELAH SELESAI JIBRAIL AS SOLAT,
· MAKA ALLAH SWT BERFIRMAN YANG BERMAKSUD.
" WAHAI JIBRAIL, KAMU TELAH MENYEMBAH AKU DENGAN IBADAH YANG BERSUNGGUH-SUNGGUH, DAN TIDAK ADA SEORANG PUN YANG MENYEMBAH KEPADAKU SEPERTI IBADAT KAMU, AKAN TETAPI DI AKHIR ZAMAN NANTI AKAN DATANG SEORANG NABI YANG MULIA YANG PALING AKU CINTAI, NAMANYA MUHAMMAD.' DIA MEMPUNYAI UMAT YANG LEMAH DAN SENTIASA BERDOSA, SEKIRANYA MEREKA ITU MENGERJAKAN SOLAT DUA RAKAAT YANG HANYA SEBENTAR SAHAJA, DAN MEREKA DALAM KEADAAN LUPA SERTA SERBA KURANG, FIKIRAN MEREKA MELAYANG BERMACAM-MACAM DAN DOSA MEREKA PUN BESAR JUGA. MAKA DEMI KEMULIAANNKU DAN KETINGGIANKU, SESUNGGUHNYA SOLAT MEREKA ITU AKU LEBIH SUKAI DARI SOLATMU
ITU. KERANA MEREKA MENGERJAKAN SOLAT ATAS PERINTAHKU, SEDANGKAN KAMU MENGERJAKAN SOLAT BUKAN ATAS PERINTAHKU."
· KEMUDIAN JIBRAIL A.S. BERKATA:
"YA TUHANKU, APAKAH YANG ENGKAU HADIAHKAN KEPADA MEREKA SEBAGAI IMBALAN IBADAT MEREKA?"
· LALU ALLAH BERFIRMAN YANG BERMAKSUD.
"YA JIBRAIL, AKAN AKU BERIKAN SYURGA MA'WAA SEBAGAI TEMPAT TINGGAL..."
· KEMUDIAN JIBRAIL AS MEMINTA IZIN KEPADA ALLAH UNTUK MELIHAT SYURGA MA'WAA. SETELAH JIBRAIL AS MENDAPAT IZIN DARI ALLAH SWT MAKA PERGILAH JIBRAIL AS DENGAN MENGEMBANGKAN SAYAPNYA DAN TERBANG, SETIAP DIA MENGEMBANGKAN DUA SAYAPNYA DIA BOLEH MENEMPUH JARAK PERJALANAN 3000 TAHUN, TERBANGLAH MALAIKAT JIBRAIL AS SELAMA 300 TAHUN SEHINGGA IA MERASA LETIH DAN LEMAH DAN AKHIRNYA DIA TURUN SINGGAH BERTEDUH DI BAWAH BAYANGAN SEBUAH POHON DAN DIA SUJUD.
· KEPADA ALLAH SWT LALU IA BERKATA DALAM SUJUD :
· "YA TUHANKU APAKAH SUDAH AKU MENEMPUH JARAK PERJALANAN SETENGAHNYA, ATAU SEPERTIGANYA, ATAU SEPEREMPATNYA?"
· KEMUDIAN ALLAH SWT BERFIRMAN YANG BERMAKSUD.
"WAHAI JIBRAIL, KALAU KAMU DAPAT TERBANG SELAMA 3000 TAHUN DAN MESKIPUN AKU MEMBERIKAN KEKUATAN KEPADAMU SEPERTI KEKUATAN YANG ENGKAU MILIKI, LALU KAMU TERBANG SEPERTI YANG TELAH KAMU LAKUKAN, NESCAYA KAMU TIDAK AKAN SAMPAI KEPADA SEPERSEPULUH
DARI BEBERAPA PERPULUHAN YANG TELAH KUBERIKAN KEPADA UMAT MUHAMMAD TERHADAP IMBALAN SOLAT DUA RAKAAT YANG MEREKA KERJAKAN.... ."
MARILAH SAMA2 KITA FIKIRKAN DAN BERUSAHA LAKUKAN... SESUNGGUHNYA ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN ENAM PERKARA IAITU :
· ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN REDHA-NYA DALAM TAAT.
· ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN MURKA-NYA DI DALAM MAKSIAT.
· ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN NAMA-NYA YANG MAHA AGUNG DI DALAM AL-QURAN.
· ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN LAILATUL QADAR DI DALAM BULAN RAMADHAN.
· ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN SOLAT YANG PALING UTAMA DI DALAM SOLAT (YANG LIMA WAKTU).
· ALLAH S.W.T TELAH MENYEMBUNYIKAN (TARIKH TERJADINYA) HARI KIAMAT DI DALAM SEMUA HARI.
SEMOGA KITA MENDAPAT BERKAT DARIPADA ILMU INI. WALLAHUALAM
KALAU RAJIN... TOLONG SEBARKAN CERITA INI KEPADA SAUDARA MUSLIM MUSLIMAT YANG LAIN AGAR MENJADI RENUNGAN DAN PELAJARAN KEPADA KITA SEMUA. ILMU YANG BERMANFAAT IALAH SALAH SATU AMAL YANG BERKEKALAN BAGI ORANG YANG MENGAJARNYA MESKIPUN DIA SUDAH MENINGGAL DUNIA...
Back to top Go down
View user profile
aidacomey

avatar

Female Number of posts : 29
Age : 34
Location : KL
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sat Oct 18, 2008 11:14 am

KAABAH ENGGAN BERGERAK

Selasa lalu (26 Ogos) saya menaiki motosikal menuju ke Karak Setia untuk
menyampaikan kuliah Maghrib di masjid kampong berkenaan. Kereta rosak
dan
bermalam di pusat servis. Sebab itu saya terpaksa naik motor walaupun
langit gelap.
Ketika melalui '
Karak Highway ' hujan mula turun setitis demi
setitis.Saya teruskan juga perjalanan. Makin lama hujan makin lebat.
Baju
dan seluar saya basah. Akhirnya saya ambil keputusan untuk berpatah
balik.
Saya balik ke rumah dan mandi.
Walaupun tidak berjaya dalam misi dakwah pada malam itu, saya tidak mahu
malam itu kosong tanpa pengisian. Saya lantas pergi ke surau berhampiran
untuk mengikuti kuliah bulanan yang disampaikan oleh ulama' tersohor di
negeri ini iaitu Tuan Guru Haji Mohd Baqi Osman.
Ketika saya sampai di situ, tok guru dah mula kuliah. Beliau
menceritakan
tentang peristiwa yang bakal berlaku di akhirat kelak. Tentang syurga,
tentang neraka.
Para jemaah masing-masing diam, tunduk dan insaf.
Salah satu cerita menarik yang disampaikan oleh tok guru iaitu berkaitan
dengan titian As Sirat. Jambatan yang merentangi neraka menuju ke syurga
itu bersifat fleksibel. Ia boleh membesar, mengecil, memendek dan
memanjang mengikut kumpulan yang akan melintasinya. Jika orang beriman,
pastilah ia akan melebar dan memendek. Manakala bagi orang kafir, ia
akan
mengecil dan memanjang.
Antara yang akan turut berarak menuju ke syurga ialah kaabah. Malaikat
datang membawa perintah Allah kepada kaabah yang dihias indah pada hari
itu supaya bergerak menuju ke syurga. Yang menghairankan, biarpun kaabah
tahu itu perintah Allah, namun ia enggan bergerak. Lalu malaikat
bertanya
kenapa enggan bergerak ke syurga. Kaabah menjawab bahawa ia tidak akan
bergerak ke syurga melainkan jika diiringi oleh semua manusia yang
pernah
tawaf di sekelilingnya.
Lalu malaikat mengumpulkan semua yang pernah tawaf untuk mengiringi
kaabah
ke syurga. Kaabah terus mendiamkan diri tak mahu bergerak. Malaikat
bertanya lagi kenapa tak mahu bergerak.Kaabah menjawab, ada lagi
beberapa
orang yang tidak hadir.
Apabila diperiksa, rupa-rupanya orang-orang berkenaan telah dilempar ke
dalam neraka kerana kesalahan yang pernah mereka lakukan di
dunia.Malaikat
maklumkan bahawa orang berkenaan adalah orang-orang yang berdosa dan
perlu
disiksa di dalam neraka. Kaabah berkata, ia tidak peduli orang itu
berdosa
atau tidak. Yang penting ia tidak akan bergerak ke syurga melainkan
diiringi oleh semua orang yang pernah tawaf di sekelilingnya.
Malaikat mengadu kepada Allah tentang hal yang berlaku.... Allah yang
Maha
Pengampun dan Maha Mengasihani terus mengisytiharkan bahawa orang-orang
itu telah diampunkan dosa mereka.Mereka lantas di bawa keluar daripada
neraka dan mengiringi kaabah menuju ke syurga....


Wallahuaklam
Back to top Go down
View user profile
lanalang

avatar

Female Number of posts : 93
Age : 35
Location : smallville
Registration date : 2008-10-14

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sun Nov 02, 2008 3:43 pm

fara wrote:
"True love…Ade ke lelaki macam ni lagi?!...

Kasih suci...how sweet~~

Pada masa dahulu ada seorang jejaka yang
selalu menghabiskan masanya di
perpustakaan pada waktu lapang. Dia amat
suka membaca novel & buku cerita

sehingga suatu hari dia telah terjumpa
sebuah novel yang ada tertulis nama
& alamat seorang gadis di salah satu muka
suratnya. Tertulis disitu
"Catrina...kesepian & perlukan sahabat".

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat
kepada si gadis. Setelah pulang
ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk
memberitahu niat ingin berkawan
dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si
jejaka mendapat balasan daripada gadis bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari bertukar minggu dan minggu bertukar
bulan. Persahabatan mula bertukar
kepada perasaan sayang. Namun begitu
masing-masing masih belum bertemu. Si
jejaka ingin sekali bertemu si gadis dan
begitu juga dengan si gadis.Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing, tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.

Sehingga suatu hari, si jejaka dipanggil oleh
bala tentera untuk pergi ke
medan perang. Si jejaka amat susah hati
kerana dia takut sekiranya dia
tidak akan mungkin bertemu dengan si
gadis. Maka diutuskannya surat
berbunyi "kalau Tuhan panjangkan jodoh
kita, dan kamu masih sayang padaku,kita berjumpalah di stesen keretapi di bandar kamu pada hari perang diumumkan tamat nanti. Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa
sekuntum mawar berwarna merah. Aku akan
mengenali kamu sekiranya kamu juga
memegang bunga mawar merah. Setelah itu
izikanlah aku membawa mu makan
malam dan bertemu orang tuaku."

Maka pergi lah jejaka ke medan perang
setelah mengutuskan surat itu...

Beberapa bulan kemudian...
Pada hari pengumuman perang tamat, si
jejaka pergi ke stesen keretapi di bandar tempat si gadis tinggal sambil memegang
bunga di tangan. Dilihatnya seorang demi
seorang gadis yanglalu sekiranya dia turut memegang bunga.

Tiba-tiba.. si jejaka ternampak seorang gadis
yang agak berisi dan dudukdi kerusi roda sambil melihat sekeliling. Kakinya kudung dan tangannya
cacat sebelah... sebelah lagi tangannya
memegang sekuntum bunga mawar
berwarna merah... Si jejaka agak terkejut
tetapi dia memberanikan dirimenghampiri si gadis.

"Catrina?" Gadis itu melihat ke arah si jejaka
dan tersenyum. Si jejakamterus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata "aku amat merinduimu. Terimalah bunga ini dan pelawaan ku untuk makan malam. Orang
tuaku tidak sabar untuk bertemu
denganmu.." sambil kemudian mencium
tangannya. Si gadis itu
terus bersuara.."aku tidak tahu apa yang
terjadi. Tapi ada seorang gadis cantik memberikan bunga ini kepadaku sebentartadi. Dia menyuruhku memberitahu kamu bahawa di sedang menunggu kamu di restoran dekat stesen ini sekiranya kamu
mempelawaku makan malam dan
bertemu orang tuamu....."

Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati
jejaka ini? Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa.. dia telah mengotakan janji nya dan tetap berpegang kepada perasaan sayang
walaupun pada mulanya dia menjangkakan
gadis cacat itu adalah Catrina...
Sesungguhnya semua manusia harus
berfikir seperti dia...
Adakah lagi insan seperti lelaki ini di dunia
ini????
Menerima
seadanya...dgn hati yg tulus dan ikhlas.........
fikir2kanlah..............

memang ada lelaki macam tu...pompuan pun ada macam tu sebab bila dah jatuh cinta....rupa paras...pangkat...wang ringgit.... bukan jadi ukuran yang penting apa kata hati.
Back to top Go down
View user profile
lanalang

avatar

Female Number of posts : 93
Age : 35
Location : smallville
Registration date : 2008-10-14

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Sun Nov 02, 2008 3:45 pm

Di sebuah ladang ternakan ayam... Kelihatan seekor ayam jantan yang tua duduk termenung... Masih terngiang-ngiang di telinganya perbualan tuannya untuk membeli ayam jantan yang masih muda... Apa tidaknya....... Di kawasan yang mempunyai 25 ekor ayam betina itu... Hanya dirinya saja yang jantan dan diharapkan untuk memastikan ayam betina yang lain mampu bertelur... Sedangkan dirinya sudah semakin tua... Mana la laratkan... Suatu hari, seekor ayam jantan muda mula berada disitu. Pasti dibeli oleh tuannya. Si ayam muda begitu angkuh membawa ayam- ayam betina di hadapan ayam jantan tua... Ayam jantan tua hanya mampu memandang dengan menahan marah serta tersenyum sinis saja. Dia tahu itu bukannya satu-satu ayam jantan muda yang pernah hadir dikawasan itu... Namun kerana kepintarannya dia berjaya mengusir semua ayam- ayam jantan yang lain.

Apa kata kau beri aku 10 ekor ayam betina... Kau ambillah lagi 15 ekor. Kata ayam tua... Mana boleh. Kau tu dahlah tua. Bagi canlah kat aku yang muda ni. Kata ayam jantan muda dengan keangkuhannya yang melampau. Lantas ayam tua mencadangkan agar satu perlumbaan diadakan dan pemenangnya berhak mendapat semua ayam betina yang ada..... Si ayam muda pun bersetuju... Pertandingan yang ditetapkan adalah lumba lari 400m... Tetapi ayam tua meminta supaya dia dibenarkan berlari dulu memandangkan dirinya yang sudah tua... Ayam muda pun bersetuju. Ayam tua mula berlari... Nun dihujung sana ayam muda mula berlari dan mengejar. Semakin hampir. Dan tiba- tiba...


DUMMMMMMMM... Tuannya menembak si ayam muda... Dengan kesal mulutnya membebel... AKU TAK TAU KENAPA AYAM JANTAN MUDA YANG AKU BELI NI SUMERNYA GAY... TAUNYA KEJAR AYAM JANTAN JUGAK... DAH LA TU... NGAN AYAM JANTAN TUA PUN DIA NAK LAYAN!!!!!!!!

.....Ayam tua tersenyum kemenangan dengan penuh kepoyoran...
Back to top Go down
View user profile
x-zorro



Male Number of posts : 103
Age : 35
Registration date : 2008-10-07

PostSubject: Re: Citer-citer Santai   Thu Dec 11, 2008 6:32 am

lol!
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Citer-citer Santai   

Back to top Go down
 
Citer-citer Santai
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum x-SMTJS :: Jom Chit-Chat :: Kisah Lucu, Lawak Jenaka dan Permainan Forum-
Jump to: